Semlor, ‘cause I’m worth them!

Det var en fjantsnuva, som skulle gå över på ett par dagar.

Tänkte jag.

Jag tänkte fel, för den eskalerade istället till förkylningen från helvetet. Feber (jag får ALDRIG feber), skrällhosta och snor av sällan skådat slag (ska inte gå in på detaljer, men hade det gått att sälja skiten, hade jag varit en mycket förmögen kvinna vid det här laget).

Dessutom: Jag har varit så frisk så länge att jag inbillade mig att jag aldrig skulle bli sjuk igen. Jag, som precis avslutat både ett bootcamp och en cleanse-kur, blev heligt förbannad över att bacillerna hade landat på just mig. Ja, till och med lite kränkt. Ni vet hur det är, när man känner sig malligt stark och dessutom har skrutit i sociala medier om sina fenomenala träningsframgångar.

Men kanske var sjukan egentligen toppentajmad? Kanske har det mesta en mening? Jag har ju redan belagts med träningsförbud, på grund av ett bortopererat födelsemärke och i måndags fick vår son sina halsmandlar borttagna. Nu när jag ändå är hemma kan jag, mellan hostattackerna, serva honom med smoothies, vatten och smärtstillande.

Jag är dock på bättringsvägen och ett tydligt tecken på det är att jag blev supersugen på semlor i går, på självaste fettisdagen. Jag är glutenintolerant, så kan inte bara skicka en springare till närmsta kondis, utan jag får snällt snickra mina egna. Jag utgick från ett standardecept, men har modifierat det, eftersom jag försöker använda så naturliga ingredienser som möjligt. Istället för färdig mjölmix, blandade jag en egen på bovetemjöl, havremjöl och fullkornsrismjöl.

IMG_8219

Naturligt glutenfria mjölsorter blir allt lättare att hitta. Kolla på hyllan för glutenfria produkter, eller fråga personalen i din matbutik.

Så här gör du:

Smält 75 gram smör, tillsätt 2,5 dl mjölk och värm till max 37°. Smula 25 gram jäst för söta degar i en bunke. Häll över smörmjölken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt 0,5 dl socker, 1 krm salt, 1 tsk stött kardemumma, 1 ägg, 0,5 msk fiberhusk och en mjölblandning av 2 dl bovetemjöl, 2 dl fullkornsrismjöl, 2 dl havremjöl. Arbeta degen smidig och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Blanda 2 tsk bakpulver med 1 dl havremjöl och arbeta in det i degen. Baka ut 12 runda bullar, lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ca 20 min. Pensla med 1 uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Låt kallna på galler.

Skär av toppen på bullarna, gröp ur inkråmet och blanda med riven mandelmassa. Fyll semlorna, toppa med vispad grädde, sätt på ”hattarna” och pudra med florsocker.

MUMS!

IMG_8218

Glutenfritt, javisst! Eftersom glutenfritt bröd torkar ut snabbt, fryser jag in det direkt då det har kallnat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s